تصویرشهدای بشرویه

شهید مهدی قرص زر

شهید مهدی قرص زر
نام پدر :رضا
تاریخ ولادت: ۲۱ فروردین ۱۳۴۳
محل تولد: مشهد
تاریخ شهادت: ۲۲ فروردین ۱۳۶۲
محل شهادت: ابوقریب
محل دفن: مشهد
نوع شهادت: حوادث مربوط به جنگ تحمیلی


شهید مهدی قرص زر تک فرزند خانواده بود

یکی یک دانه مادر

محمد لطفی-  فرصت نداشتم و قرار بود به زودی پرونده های شهدا را به مرکز تحویل بدهند. پرونده شهید «مهدی قرص زر» مانده بود بدون هیچ مصاحبه ای. جای تعجب بود که چرا تا به حال کسی به سراغ خانواده شهید نرفته است. در بانک اطلاعات مرکز هم از خانواده شهید جز یک نشانی اطلاعات دیگری نبود.
عصر روز سه شنبه راهی منزل شهید شدم. از خیابان سعدی وارد یکی از کوچه های قدیمی شدم که روی دیوار جمله ای از وصیت نامه شهید قرص زر نوشته شده بود: «من از کسانی که با این انقلاب خوی سازش ندارند راضی نیستم مگر این که از کردۀ خویش پشیمان شوند و به دامن اسلام برگردند. بسیج مسجد حمزه». بالاخره در یکی از کوچه ها، خانه شهید را یافتم. زنگ قدیمی را فشار دادم و منتظر ماندم. دل توی دلم نبود، چند وقتی بود که منتظر یافتن نشانه ای از این شهید بودم …در آرام باز شد و خانم میان سالی از پشت در گفت: بفرمایید.گفتم: برای سرگذشت پژوهی شهید قرص زر خدمت رسیدم. می خواستم اگر ممکن است دربارۀ شهید گفت وگو کنیم.حکم ماموریت را گرفت و چند لحظه بعد برگرداند و از همان پشت در گفت:«مشکلی نیست. در خدمت هستم اما الان نه، چون نوبت دکتر دارم. روز پنج شنبه تشریف بیاورید. ضمناً درصورتی که پژوهشگر، خانم باشند مصاحبه خواهم کرد. شماره تلفن را یادداشت کنید تا همان روز تماس بگیرند…»خداحافظی کردم و در مسیر برگشت با یکی از خانم های پژوهشگر برای مصاحبه با مادرشهید هماهنگ کردم…روز شنبه از اول صبح منتظر بودم تا نوارهای ضبط شده به دستم برسد. حس غریبی به من می گفت که مطالب شیرینی خواهم شنید. وقتی نوارها را به من دادند بسیار تعجب کردم. معمولا کمتر پیش می آمد که یک نفر برای یک شهید، سه نوار کاست صحبت کرده باشد.پژوهشگر می گفت مادر، عکس های شهیدش را از آلبوم خارج و در جای جای خانه نصب کرده بود؛ هر جایی که خاطره ای با او داشته و گفته بود من همیشه با مهدی ام هستم.
۱۰سالی بود که بچه دار نمی شدیم
صدای مادر شهید سراسر مهر و محبت و دلتنگی بود. واژه واژۀ حرف هایش با تمام وجود و از اعماق قلبش صادر شده بود. مادر در این مصاحبه گفته بود:
تقریبا ۱۰سالی بود بچه دار نمی شدیم تا این که با عنایت آقا امام رضا(ع) خداوند مهدی را به ما عطا کرد. خیلی با هوش بود. خیلی هم شیرین بود چون تک فرزند ما بود. یادم هست یک روز با هم برای خرید به بازار رفتیم، ۱۲-۱۰ سال بیشتر نداشت، به من گفت: مادر چادرت را خوب بگیر گفتم: چطوری بگیرم، از این بهتر؟ گفت: طوری بگیر که باد نزند. از آن زمان سال های زیادی می گذرد و هنوز آن حرفش توی گوشم هست!طی سال هایی که در جبهه بود چهار یا پنج مرتبه مجروح شد ولی تا خوب می شد برمی گشت جبهه. هربار می ترسیدم دیگر برنگردد، برای همین دامادش کردیم.چون تک فرزند بود خیلی دوست داشتیم مراسم ازدواجش مفصل برگزار شود و همه در آن شرکت داشته باشند اما او مخالف این کار بود و می‌گفت: «فکر نمی‌کنید شب دامادی من، روی سر مردم اهواز بمب می‌ریزند! آن وقت می‌خواهید مراسمی را که می‌توان به زیبایی و با سادگی برگزار کرد، با تجمل خرابش کنید؟» گویی در شب ازدواجش هم لحظه‌ای از فکر جبهه و جنگ غافل نمی‌شد. آن قدر گفت و گفت تا بالاخره مراسم ازدواجش زیبا و ساده برگزار شد!
فقط یک سال پس از عقد
بعد از عقد بلافاصله برگشت جبهه. تقریبا یک سالی از ازدواجش می گذشت که خبر شهادتش را آوردند.
پیکرش را خودم توی قبر گذاشتم تا همه ببینند تنها فرزندم و پارۀ تنم را در راه اسلام دادم. هدیه امام رضا (ع) بود ودر همان سالروز تولدش به شهادت رسید…
انتظار خانواده محقق شد
انتظار خانوادۀ قرص زر برای به دنیا آمدن تنها فرزندشان در اول فروردین ۱۳۴۳ تمام شد و مهدی به دنیا آمد. پسری باهوش و مهربان و یکی یک دانۀ خانه که در دامن پدر و مادری مومن و انقلابی بزرگ شد. دوران کودکی آرام و شادی را در کنار پدر و مادرش که او را نظر کرده حضرت رضا(ع) می دانستند گذراند، تا به سن مدرسه رسید، از همان روزهای اول، معلوم بود که شاگردی درس خوان است. مهدی در ورزش هم مثل درس خواندن ممتاز بود.ورود به دبستان، مقارن بود با سرنگونی رژیم طاغوت و پیروزی ملت ایران. در اوان نوجوانی به عضویت بسیج مسجد حمزه درآمد و فعالیت چشمگیری در برنامه های فرهنگی و آموزش های نظامی داشت.۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که خبر بمباران فرودگاه ها و حمله سراسری به مرزهای کشور در همه جا پیچید. حالت جنگ، فوق‌العاده اعلام شده بود. مهدی و نیروهای پایگاه بسیج، سر از پا نمی شناختند و اخبار هر لحظه نگران کننده‌تر می‌شد.هنگامی که مهدی برای ثبت نام اعزام به جبهه به مسجد مراجعه کرد، اهالی مسجد که همگی او و خانواده اش را می‌شناختند و می‌دانستند تک فرزند خانواده است، از نوشتن نام او سرباز زدند اما مهدی پس از صحبت با پدر و مادرش توانست رضایت هر دو را بگیرد و برای ثبت نام مراجعه کرد.در اولین اعزام، مهدی مجروح شد و پس از بازگشت مادرش دیگر اجازه رفتن به جبهه را به او نداد ، در آن زمان به دلیل افزایش ترور شخصیت های انقلاب، مهدی به عنوان محافظ دادستان در سپاه مشغول به کار شد و در مدتی که نزد خانواده بود، توانست رضایت آن ها را برای اعزام مجدد به جبهه بگیرد.مهدی در دومین اعزامش هم از ناحیه پا مجروح شد و به مدت سه هفته در بیمارستان اهواز بستری بود، سپس برای بهبودی و ادامه روند درمان به مشهد بازگشت، در این سفر ، به دلیل قولی که به مادرش داده بود،ازدواج کرد و بعد از گذشت یک هفته از زندگی مشترک ، با رضایت همسر، مادر و پدرش برای سومین بار راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد.
هنگامی که شهید مهدی قرص زر به همراه دیگر فرماندهان تیپ امام جعفرصادق(ع) برای تشکیل جلسه و چگونگی انجام عملیات به محل اردوگاه تیپ رفته بود و گردانش در منطقه ابوقریب و شرهانی مستقر بودند، خبر پاتک عراقی ها را می‌شنود، شهید برای این که به نیروهایش روحیه و انگیزه بدهد، سوار بر جیپ می شود و در طول خط شروع به حرکت می‌کند که با برخورد گلوله تانک به خودرواش به همراه سه نفر دیگر از افرادش شهد شیرین شهادت را در روز تولدش می‌نوشد.
 نقل از روزنامه خراسانhttp://khorasannews.com/newspaper/BlockPrint/618676



کتاب تولدی دیگر: بر اساس زندگی سردار شهید مهدی قرص‌زر
موضوع: قرص‌زر، مهدی، ۱۳۴۳ – ۱۳۶۲
جنگ ایران و عراق، ۱۳۵۹ – ۱۳۶۷ – شهیدان – داستان
داستانهای فارسی – قرن ۱۴
سرداران – ایران
نویسنده:هوشنگ ایرجی
ناشر:
ستاره‌ها
۱۱۲ صفحه – رقعی (شومیز) – چاپ ۱ – ۳۰۰۰ نسخه
تاریخ نشر:۸۶/۰۹/۱۰
قیمت پشت جلد :۸۵۰۰ ریال
کد دیویی:۹۵۵.۰۸۴۳۰۹۲۲
زبان کتاب:فارسی
محل نشر:خراسان رضوی – مشهد
در این شماره از مجموعه‌ی “قصه سرداران”، شرح زندگانی سردار شهید “مهدی قرص زر” بر اساس خاطرات دوستان، همرزمان و بستگان ایشان و به صورت داستان بیان شده‌است.این مجموعه به همت کنگره بزرگداشت سرداران شهید و بیست و سه هزار شهید استان‌های خراسان گردآوری شده‌است.

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

همچنین بررسی کنید
بستن
دکمه بازگشت به بالا