تصویرشهدای دانشجوشهدای فردوسوصیت نامه

شهید محمد رضایی زال

محمد رضایی زال 

محمد رضایی زال
محمد رضایی زال

نام پدر: احمد

تاریخ تولد: ۱۳۴۴/۶/۱۷

محل تولد: فردوس

تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۱۰/۱۹

محل شهادت: خرمشهر

محل دفن: فردوس

یگان اعزام کننده: بسیج کربلای ۵


زندگی نامه

در ۲۹ شهریور ۱۳۴۴ در انبوه زمزمه های دعا و نیایش و در لطافت صداقت و راستی و سادگی پدر و مادر، در شهر فردوس، مولودی برای اسلام خواهی، ایثار و علم جویی به دنیا آمد. نام او را محمد گذاشتند. کنجکاوی و ذکاوت محمد از نخستین سال های زندگی اش او را ساعت ها فارغ از اطرافش به خود مشغول می داشت. مشاهده پدر بر سجاده پهن شده در مسجد و توسل مادر به خاندان عصمت(ع) او را به رموزی از هستی و آفرینش آشنا می ساخت و برای رشد و اعتلای شخصیت آینده اش آماده می کرد. هر لحظه از تکوین شخصیت او آبستن کند وکاو عظیم و مقدسی بود. او با توجه به نبوغ و استعداد فو ق العاده اش از آغازین روزهای تلاش تحصیلی همیشه از ناحیه معلمان و دبیران در سا لهای دبستان، راهنمایی و دبیرستان مورد نظر بود.

محمد از وقار و سنگینی زیادی برخوردار بود و تا لازم نمی شد لب به سخن نمی گشود. او در مطالب وی افته های خود آن قدر عمیق بود که دوستان و برخی از خویشان، مسائل علمی را با وی مطرح می کردند. هوش سرشار، پشتکار در فراگیری علوم گوناگون، به ویژه علوم عربی و قرآنیا و را از دیگر همسالانش متمایز می ساخت.

تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در سال ۱۳۵۷ به پایان رسانید و در همین سال ها با مطالعه کتا بهای گوناگون و بالاتر از گروه سنی خود، مفاهیم مبارزه، جهاد و ارز شهای اسلامی را درک کرد و به همین جهت در گرو ههای نوجوانان مدارس در تظاهرات دانش آموزی به صورت فعال شرکت داشت، تا اینکه وارد دبیرستان شد و همزمان با تحصیل دروس خود به نحو مطلوب، دروس حوزه، از جمله زبان عربی را نیز با یک برنامه منظم فرا گرفت.

در تمامی کتابهای درسی خود تعمق می کرد؛ اما زبان عربی را برای فراگیری و تسلط بیشتر بر قرآن کریم، بیشتر پیگیری می کرد. سا لهای دبیرستان محمد، اوج حرکتهای مختلف سیاسی بود که به رغم باغ سبزهای فراوان، هیچگاه فریب کج اندیشی ها را نخورد و به اعتبار عمقی افته های خویش در بستر ارز شهای اسلامی همچنان ثابت در حفظ از دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش کرد.

سال ۱۳۶۲ با پایان تحصیلات متوسطه، سرنوشت او به گونه ای دیگر باید رقم می خورد. اوکه در رشته «دندانپزشیک » دانشگاه مشهد و همچنین در آزمون ورودی «دانشگاه امام صادق(ع) » موفقیت لازم راکسب کرده بود، در انتخاب میان این دو دانشگاه امام صادق(ع) را برای تحصیل برگزید.

در دانشگاه امام صادق(ع) نیز ممتاز بود. خودش می گفت من اخبار ایران را به زبان عربی گوش می کنم و در دانشگاه سعی می کنیم به زبان عربی سخن بگو ییم.

به زبان انگلیسی نیز تسلط لازم را داشت. در معارف اسلامی و مسائل سیاسی تبحر داشت.

او در دانشگاه با آگاهی از نیاز جمهوری اسلامی به انسا نهای متفکر، عمیق، دانشمند و ایثارگر، تلاش داشت تا از تمامی توان خویش را استفاده نماید.

او اسوه یک دانشجوی معتقد به وحدت حوزه و دانشگاه بود. در جریان جنگ تحمیلی بر حسب احساس وظیفه شرعی و لبیک به ندای امام امت(ره) و نیاز جمهوری اسلامی، چند بار در ایام تحصیل به جبهه های نبرد حق علیه باطل، اعزام و برای خود از میدان جهاد و مبارزه با دشمن خدا کسب فیض کرد. اوکه در این شرایط و در سرنوش تساز زندگی اش با توجه به آگاهی کامل از فرهنگ شهادت و ایثار، داوطلبانه به جمع برادران همرزم خود در واحد اطلاعات و عملیات پیوسته بود، به لحاظ تسلط به زبان عربی توانست دین خود را در مدت مأموریت نسبت به جنگ ادا کند.

محمد در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۶۵ در مصاف باکفار بعثی و در آغازین لحظات عملیات «کربلای »۵ در «جزیره بوارین » در شرق بصره و محور شلمچه، به آ نچه آموخته بود، عملکرد و به لقای معشوق شتافت.

به راستی دنیا مزرعه آخرت است که ریشه محمد در دنیا شکل گرفت و شکفتن گل او در آخرت؛ یا بهتر بگوییم در بهشت و در انبوه نعمات الهی و نفوس قدسی پیامبران و امامان و اولیای الهی خواهد بود.


متن وصیتنامه دانشجوی شهید محمد رضائی زال  

الهم انی اسئلک ان ترزقنی قتلاً فی سبیلک تحت رایت نبیک مع اولیائک و اسئلک ان نقل بی اعدائک و اعداء رسولک صلی ا… علیه و آله و سلم
دگر بار لطف و عنایت خداوند شامل بنده حقیرش گردید و توفیق یافت در جمع رزمندگان اسلام و سربازان امام زمان (عج) حضور یابد و در جها فی سبیل ا… شرکت جوید . بار خدا یا تو را بر این بزرگ نعمت که به من ارزانی داشتی شکر و سپاس می‌گویم و ار تو می‌خواهم من را لایق این عنایت بگردانی تا در انجام وظیفه خود کوشا و موفق بوده ودر راه فتح کربلا و عتبات عالیات قدمی هر چند ناچیز بردارم و به خواست تو ای خدا برای عبد صالحت مولانا العظم ولی عصر بقیه ا… فی السموات و الارض حضرت حجه ابن الحسن العسکری (عج) سربازی مقبول باشم خدایا همه‌ی ما را موفق بدار که زمینه ساز قیام آن حضرت باشیم خدا یا هرچه زودتر رزمندگان اسلام راکه برای اعتلای اسلام و اهتزار پرچم لا اله الا ا… و محمد رسول ا… برتمامی گیتی در تلاش‌اند پیروزی نهایی عطا بفرما در این جا چند کلمه‌ی بعنوان وصیت عرضه می‌دارم .
۱-به شما ای پدر ومادر مهربان توصیه می‌کنم در همه حال خدا را در نظر داشته باشید و تقوای الهی پیشه خود سازید تا در دو جهان رستگار شوید ودر راه حق صبر و بردباری داشته و مشکلات و مصائب را بخاطر خدا تحمل کنید اگر انشاءا… توفیق شهادت نصیبم گردید صبر و بردباری داشته و بدانید، دنیا همیشه توام با مصائب بوده است و با بردباری و حلم و در نظر داشتن خدا مشکلات آسان می‌گردد و خداوند اجر و پاداش عنایت می‌کند. بیاد مصائب حضرت اباعبدا… و دیگر اولیاء خدا باشید و از خداوند صبر و بردباری مسئلت کنید تا صلوات و رحمت خداوند شامل شما گردد به شما ای برادر و خواهر گرامی نیز توصیه می‌کنم تقوای الهی را دقیقاً مراعات و مراقب اعمال خود باشید و وقت عزیزتان را مقتنم شمرده برای کمال و تقرب بسوی خدا از فرصتها خود و عمر خودنیکو استفاده کنید در درسها و اعمالتان اخلاص و پشتکار داشته تا بتوانید برای اسلام مفید باشید و هشیار باشید تا در این دنیا هستید برای خودتان فضیلتی کسب کنید و با دستی پر از این دنیا هجرت کنید و از گناهان پاک باشید و به اخلاق حسنه و خصال حمیده آراسته باشید و اخلاص داشته و در همه‌ی حال بیاد خدا و آخرت باشید تا  انشاءا… رستگار گردید .
۲-به شما ای پدر و مادر گرامی صمیمانه عرض می‌کنم که از زحمات بیدریغ شما و رنج و محنتهایی که برای پرورش و تربیت ما کشیدید خالصانه تشکر می‌کنم و اگر در حق شما کوتاهی و تقصیری کردم و احیاناً‌ سبب رنجش خاطر و ناراحتی شما گردیدم مرا مورد عفو و بخشش قرار دهید از خداوند برایم طلب مغفرت و مرحمت کنید و برای آمرزش گناهانم دعا نمائید وای برادران وخواهران عزیزم از شما نیز می‌خواهم از اشتباهات و خطاهای من بگذرید و برایم از خداوند طلب غفران و رحمت نمائید.
۳-در مورد پول و کتب و وسایلی که در اختیار داشتم در وصیت نامه های قبل متذکر شدم فقط دراینجا ضمن اینکه مجداً‌ پدر خویش را وصی خود قرار می‌دهم عرض می‌کنم حدود پنج هزار تومان ۵… تومان پول در دانشگاه دارم که هزار تومان آن دست یکی از دوستانم بنام محمد رضای زینعلی بیک و دو هزار تومان دست ‌آقای امیر رسولی دانشجوی سال پنجم تبلیغ می‌باشد که توسط آقای بیات برای ایشان گرفته شد بقیه پولها در داخل کمد لباسها در دانشگاه است در داخل جلد مخملی قرآن مجید در مورد این پولها که اکثراً از پول جبهه است و پول شهریه دانشگاه و پولی که پدرم داده‌اند و تا‌کنون نه برای پولها و نه برای کتبم خمس پرداختم پدر عزیزم با مراجعه اگر لازم بود اقدام می‌کند که بقیه را هر جور صلاح بدانند و یا در امود خیر مثل مسجد جامع امام اهداء می‌کنند و کتب را هر جور صلاح بدانندیا برادرم استفاده کند یا در اختیار کتابخانه دانشگاه قرار می‌دهند یا دوستان دانشجو هم چنین در مورد روزه‌ها و نمازهایم در وصیت نامه قبلی متذکر شده‌ام فقط باید عرض کنم امسال ماه مبارک رمضان حدود ۱۸ روز  را روزه نگرفته‌ام که باید قضای آن گرفته شود .

۴- وصیت نامه‌های قبلی دو تا می‌باشد یکی از سال ۶۳ و دیگری فروردین امسال که در داخل پوشه‌ای در طبقه پایین کتب دانشگاه می‌باشد که ملاحظه می‌فرمایند در خاتمه ضمن تشکر خود از پدرو مادر عزیز و برادران و خواهران گرامی از تمامی دوستان و آشنایان می‌خواهم از خطاها و اشتباهات ما در گذرند و از خداوند برای آمرزش گناهانم طلب غفران و رحمت نمایند انشاءا… خداوند همه ما را در جوار رحمتش قرین اولیائش قرار دهد .
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین و صلی ا… علی محمد و آله الطاهرین الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و زدنا محبتهم و احشرنا فی زمرتهم .

محمد رضایی زال

اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
بستن
دکمه بازگشت به بالا